8 Haziran 2013

Stephen Hawking's Grand Design e02:

The Key to the Cosmos

Into the Universe with Stephen Hawking ayarında sandım (hatta ilk karıştırıp izlemediydim bile) ama pek öyle görünmüyor. yine pek yeni bilgi bulamıyoruz, öncekilerin tekrarı ve mevcut teorilerden stephen amcanın kabul ettiklerini gerçek açıklaması gibi anlatılmış. tamam böyle yapacak elbette ama şunlar bunlar da var dese iyi olurmuş. ikinci bölümden başlamış bulundum ama diğer bölümlerin isimleri daha bir çılgınca, yaşamın anlamı ve evreni tanrı mı yarattı? her türlü izlenir duruyor ama tabi insan daha güzelinden bekliyor malesef. aslında altyazıları da varmış, tvden denk gelmez ise indirip izleyeyim bari bir ara. 

--- spoiler ---

.tersinden gider isek bir kere sicim teorisinin doğrulanması imkansız diyorlar ama stephen amcaya göre değil demek. kafada doğrulamış ve bize her şeyin teorisi olarak anlattı bunu. sonsuz sayıda evrenden, titreşen enerjinin kuarkları yaratmasına kadar hepsini anlattı. fena anlatmıyor ama acaba bu mudur doğrusudur diye sormadığı için pek hoş olmamış bence. başka açıklama da mümkün elbette. üstelik doğrulanabilir olması gerekir...

.kafada belli başlı bilim insanlarını toparlamış, sırasını nasıldır tam bilemedim ama newton, maxwell, ışığıın hızı ile ilgili bir deney yapan amca, einstein, her şeyin teorisini kafaya takan egzantirik bir alman, kuantum teorisi ihtimallerini hesap eden amca, ve m teorisi. m teorisini kendisi mi buldu diye şüphelendim ama başkası idi. belki babalarından birisidir şimdi bilemedim. o da kötü olur.

.newton'un temel oluşu sırf yerçekimi mevzusundan değil üstüne bir de bunları ifade etmek için yeni bir matematik dili yaratmış olmasından da ileri geliyor imiş. bunu bilmiyordum, yeni bir bilgi olarak bunu edinmiş olduk.

.ışık meselesindeki açıklamalar pek yeterli gelmedi, tren örneğini pek idrak edemedik. gözlemleyene göre ışığın hızı değişebiliyor muydu yani? böyle değildi hani? ışığın hızı her türlü sabit değil miydi? karışık olmuş burası biraz.

.yüzmeyi kitaptan öğrenip suya atlayan eleman da pek bir şey yapmamış sanki ama en azından temel fikri vermiş. kuantum teorisi ile einstein'ı birleştirme meselesi gibi bir şey demiş daha çok önceden. sonunda da bunu m teorisi ile birleştirmişler. her şeyin de açıklaması buymuş.

--- spoiler ---