7 Aralık 2013

Tarihin Değiştiği Yer


iztv'den denk gelen ikinci belgesel sanırım bu, kanalları kontrol ederken her daim bakıyorum ama adamlar pek bana yönelik yapmıyor demek. bu belgesel de sadece göbeklitepe diye merak ettiğimden baktım. fena değilmiş. kazı alanından görüntüler, kazı yapan arkeologlar konuşuyor. son kısımda da çıkartılanları koydukları müzden bir abimiz bilgi veriyor. hepsi bu kadar işte. 297. bölüm olarak görünüyor, ötesini berisini bilmiyorum. bir de 2013 yapımı mı? ondan çok emin değilim.

--- spoiler ---

.tarihteki ilk olması meselesi ilginç, bilinen tarihleri altüst ediyor imiş kendisi. 12bin yıllık bir geçimişte taşları oymuş şekil şemal yapmışlar. tapınaklar yapmışlar bir sürü bir şey yapmışlar. antik uzay kuramcıları hep bunları uzaylıya bağlıyorlardı ya nasip tabi o zamanın insanları buralarda fazla gelişmiş de olabilir.

.kazı alanında almanları falan gördük, bir tane harran üniversitesi dördüncü sınıfta okuyan  biri var. toprakları eliyor falan, kazı alanından gördüğüm tek türkçe konuşan kişiydi kendisi. diğerleri ingilizce konuşuyor idi.

.buluntularda erkek egemenliği var imiş, müzdeki abimiz bize bunu söyledi. göbeklitepe buluntuları yüzünden romanınkileri depoya kaldırmışlar da bunları sergiliyorlar imiş. haliyle tabi pek mühim şeyler.

.bir tane kadın doğum yaparken bir çizim varmış. gerisi hep erkek imiş. taşların üzerine çizdikleri hayvanlar bile erkek. adamlar erkekle kafayı  bozmuşlar herhalde. bu taşların dizilişidir falan filan o konulara hiç girmediler ya da baş kısımda dediler kaçırdım, bilemedim.

--- spoiler ---