25 Ağustos 2018

Hereditary


görüntüleri ve sesleri çok iyi yapmışlar. o kadar iyi olunca insan film içinde film tarzı şeyler bekliyor. hadi ters köşe için kasmasınlar ama ne bileyim sonundaki olaylardan fazlasını istiyor. senaryosu diğer parçalarına göre çok cılız kalmış. dramları, gözyaşları falan bir harika. ailenin içinde bulunduğu durumu da güzel yansıtmışlar. bir kaç yerine takıldım ama korku filmi için zaten normal. son kısımda tüyleri diken diken etme moduna geçirmişler. adamlar en gergin yerde sessiz sahneler tasarlamış. oraları falan da pek beğendim. ev içinde ev, maket meseleleri vardı. o kadar uzun süre gösterince filmin senaryosuna katarlar dedim ama katmamışlar. bu kadar göze sokunca katılınca da belki normal olurdu ama işte insan bu kadar uğraştıkları işten satanizm tadından başka bir tat bekliyor.

--- spoiler ---

.sonunda ne oldu şimdi? cehennemin bilmem kaç kralından birini çağırmışlar. kötülüğün efendisiymiş. ondan gizli bilgileri, bilgelikleri istiyorlarmış. bunların büyük annesi ile mevzuların ilgisi neymiş? şeytan onun içinde miymiş? yoksa o da müritlerden biri miymiş? buralar bile aydınlanmadı. bir baktık şeytan geldi, hepsi secdeye kapanmış, öyle bitti film.

.minik kızın hali zaten korkutucuydu. onu öyle görünce filmi izlemesek de olur. bir terslik var bu kızda diyorsun. ilkin bir sıkıntısı yokmuş, sonradan onun vücudunu şeytana vermişler. kız vücudu istemeyince esas konak abisine geçmiş. en azından böyle anlattılar. bunları yapmak için de leftovers ve handmaids dizilerinin şişko teyzesi baş rolde idi. filmde yan rolde ama ayinlerin başında.

.anası ölen maket yapıcı bir anne karakteri, uyurgezerliği var, sıkıntılı bakışları var. vurdumduymaz bir kocası var. bir de ürkek, ağlak kalın kaşlı bir oğlu var. ilk çocuğu istememiş. şeytani annesinin zoru ile yapmış. arada uyurgezerken üstüne tiner dökmüş yakacakmış. böyle de bir hikaye işte.

.derken şeytani büyük anne ölür, cenaze töreni falan derken minik torunu yalnız kalır. o kızı pek severmiş. onun içine şeytan girdiğini de anlamayız. kız mutsuz olur, annesi ilgisiz bir kadın aslında. oğlan da partiye gitmek ister. kız kardeşini de götürürsen kabul der. kız kardeşinin alakasının olmadığı bir parti. saçma sapan bir şey yani. annesinin bunu yapması da çok saçma idi en başından beri.

.partie kız fındıklı pasta yer. fındığa alerjisi varmış. boğazı şişer, abisi hastaneye yetiştirmek için son gaz giderken kafasını camdan çıkarır. arabanın önüne ölü geyik gelir, şak diye kafayı direğe bırakır, kız ölür.

.filmin en büyük saçmalığı şu ölen kız için bir gram soru sormamış olmaları. hızlı geçtiler bu kısmı. elemanın suçu yok mu? kaza diyerek mi geçtiler? geriye dram kaldı. yıkılmış anne, suçlayıcı anne ve yamulmuş bir evlat.

.kadın yas sürecinde annesi için zaten bir grup terapisine gidiyormuş. kızı için de giderken tam geri dönecekken şakkadanak bizim şişko teyze gelir. yok şöyle yok böyle. benim de oğlan ve torun öldü möldü derken kadının kanına girer. ayin ile çıkar. arada bir kaç muhabbet. biraz doldursalar iyidi aslında ama pek fikri bir altyapı yok aslında.

.kendi torunu için yaptığı ayini nerdeyse zorla kadının eline verir. o da acısından bu ayini evdekilerle yaplar. ilk çağırdığı sahnede oğlanın ağlayışı çok komikti aslında. mal oğlan biraz güçlü dursana. koca karakteri olaylara müdahale etmeye çalışır ama pek beceremez. 

.oğlana başlar bir haller olmaya. meğer zaten son hedef buymuş. hepsi bunun için yapılmış. vücuduna şeytan girsin diyeymiş. okulda yansımasına baktığı sahne çok iyidi. sonra kriz geçirdiğinde yüzünün hali de harikaydı. nasıl yaptılarsa artık.

.ağzını burnunu kırdığı sıralarda annesi, annesinin defterlerine bakarak durumu anlar. daha önce baksa aslında daha iyi olacaktı. kadının bildiğin büyücülük kitapları varmış. tavan arasında mezardan çıkarılmış cesedi bulur. kocasına inandıramaz ama tüm olayları anlar.

.hepsinin deftere bağlı olduğunu düşünür, ilk yakmaya çalıştığında kolu yanmıştı. kocasına yalvar yakar defteri yakmasını ister ama yakmaz. kendisi defteri yakınca da ölmeyi beklerken kocasını cızbız köfte eder. orası da pek olmadı. hani kendisine bağlıydı? bağlı değilse neden değil? atan yanması gerekiyordu. adam atsa ve adam yansa çok daha mantıklı olabilirdi.

.neyse burayı geçtikten sonra kadın yamulur, havalarda uçmaya başlar. tavan köşelerine sessizce tüneme kısımlarına geçeriz. eleman uyanır, anasını babasını arar bulamaz. babasının kömürleşmiş bedenini görünce kafaları sıyırır. annesi hemen üstündedir ama hemen görmez. sonra pat diye üstüne koşturur ve olaylar başlar.

.tavan arasına çıkış sahnesi de çok iyidi. kadın kapağa kafa atarak vuruyor. sonra tekrar yukarda boğazını kesiyor. kafayı falan koparıyor herhalde. neden kafa koparma merakı var anlamadım.

.arada tipler görünür, hepsi bu şeytanın müridi herhalde. onlar kim ne ara oraya geldi. hepsi mi ruh? şeytani teyzemizin ruh olmadığını biliyoruz ama bunları da açıklamazlar. eleman tavan arasından atlar, herhalde ölür ve içine kardeşi kaçar. aslında kardeşi gibi haraket edince kardeşi mi? yoksa kardeşinin içinde hep şeytan vardı da öyle mi oldu? bu da belirsiz. ağzından özel sesi çıkartır, ağaç evine gider, buna mevzuyu üstünkörü açıklarlar ve film biter.

--- spoiler ---