6 Haziran 2013

Through the Wormhole s02e08:

Can We Travel Faster Than Light?

--- spoiler ---

.ışıktan hızlı hareket edebilir miyiz? bilmem edebilir miyiz? edilemez ise çok sıkıcı bir yer olmaya devam edeceği kesin. milyar yıl önceki bilgilerden bir şeyler çıkartmaya çalışacağız oturduğumuz yerde. hoş olmayacak tabi.

.bunun için bir iki yöntem bulmuş bilim insanları ama negatif enerji gerekiyor imiş. negatif enerji nedir tam idrak edemedim anlatımda biraz kaçırdım o kısımları ama eğer yeterince negatif enerji var ise ilkin önündeki uzay-zamanı daraltıp arkadaki uzay zamanı genişletmek mümkün olabilir imiş. masa üstündeki bezi çekiştirerek üstündekini hareket ettirmek şeklinde örneklediler. bu şekilde hareket edilebilir ise bunun limiti ışık hızı limiti ile bağlı değidlri diyorlar. einstein'a aykırılık çıkarmadan bir yol olmuş oluyor bu şekil.

.diğer bilindik yol ise soluncan deliği meselesi, bunun için de negatif enerji gerekiyor imiş amma velakin bunun stabil olmadığını söylüyorlar. üç boyutlu solucan deliği sabun köpüğüne benzer imiş. her şekilde benzemek yani. tabi şu uzay-zamanı devamlı iki boyutlu temsil etmelerine bozuluyordum. bu kez üç boyutlu bir temsili ile geldiler olaya fena olmadı. olsa güzel olur ama mümkün değil imiş.

.ışık hızının evrenin başlangıcında daha hızlı olduğu konusunda bir teori var imiş. bu da ilk genişlemede her tarafa nasıl yetiştiğini ve evrenin nasıl bu kadar homojen dağıldığını açıklayabilir imiş. böyle bir açıklama tabi ışığın ilk zamanlarda daha hızlı olduğunu ortaya koyuyor imiş. yine tam einstein'ı yalanlamak gibi değil ama kısmen yalanlamak. üstelik s02e07 ile tutarlı bir açıklama getirmiş oluyorlar ama her ikisi de nasıl mümkün kim bilir.

.son mevzu da ışınlanma mevzusu idi, atomu ışınlamayı bulmuşlar. bunun haberlerini duyduyduk ama deneyleri ile gösterdikleri açıklamalar bana hiç açıklayıcı gelmedi. kuantum karışıklığı dediler ama sanki bu kuantum dolaşıklığı gibi bir şey idi. neyse artık iki adet atom arasında tespit edemedikleri bir bağ var imiş. belki de tespit ettiler de ben anlamadım neyse işte birine bir bilgi verince diğerinden almak mümkün olabiliyor imiş. şimdi aradaki mesafe önemli olmaksızın böyle diyorlar ama kaplar çok yakın idi benim gördüğüm. eğer gerçekten bu böyle ise ve büyük ölçekte de mümkün ise niye dememişler? atom çorbası olur diyor, e olsun ne olacak? üstelik bilginin aktarımı ışınlanma mı demek arkadaş?

--- spoiler ---