24 Haziran 2019

horizon s2019e01:

Alastair Campbell: Depression and Me

horizon iyice karman çorman olmuş. bu belgeseli ayrı bir belgesel gibi göstermişler ama horizon işte. adamlar yapımcı falan mı onu bilmem. ben belgesel serisi zannediyordum, ona uygun şekilde belgesel serileri kategorisine aldım. bir baktım bu belgesel horizon olmasına rağmen bölüm listelerine görünmüyor. milyon tane bölüm olunca adamlar bıkmış olabilir. bir tanesi s2019e01 demiş, onu beğendim, onu aldım. artık ayrı bölümse de kodum, değilse de kodum. depresyon üzerine bir bölüm, pek bilimsel bir lakırtı alamadık. önerdikleri ve açıkladıkları mevzular tamamen kişiye özel. zaten bölüm içindeki doktor da bunu söylüyor. o yüzden pek bir şey yok ama yine de izlemesi keyifliydi. belgeselin konusu tipin de olayını anlamadım. bir ara siyasetçiymiş. tony blair ile çalışmış. bir sürü olay işte.

--- spoiler ---

.belgeseldeki en net bilgi, en azından en işe yarar bilgi: bağışıklık sistemi ile depresyonun bir alakası olabileceği bilgisiydi. devamlı savaş halinde vücut depresyona sebep oluyormuş. bir anlamda sağlıklı kafa sağlıklı vücutta bulunuyormuş ama bir tek bu yönü yok tabii.

.esas abimizin perdeyi açıp açmama depresyonu, dişini fırçalayıp, sakal tıraşı olmama meselesi falan pek dokunaklıydı ama adam bir kere bu konuda hakkında belgesel çekmiş. sonra yazarmış, depresyonu yaratıcılığa sebep oluyormuş. siyasete atılmış, bir sürü iş yapmış ve yapıyor. bu nasıl depresyon lan?

.devamlı koşturuyor, hatta bildiğin koşuyor. spor yapıyor, kendine bakıyor. yine de bir karanlık tarif ediyor. siyah bir jelibon mu dedi? öyle bir şey. kafadan kontak bir durum var yani ama bir taraftan da hayatın anlamsızlığına dair fikirleri var gibi. bunları karısıyla falan konuşamıyormuş. karısı ilaç tedavisi olmasını istiyor. kızı istemiyor. çeşitli tedavilere götürüyorlar. deniyorlar işte belgesel olsun diye.

.manyetik alan ile kafasına çekiç çakar gibi yapıyor. beynin kimyasını değiştiriyorlarmış. günde yarım saatten bunu çekmek istemiyor. öncesinde bir tane psikiyatrist ile konuşuyor, destek oldu diyor ama ilacı bırakmak istemiyorum diyor. 30 yıldır ilaç kullanıyormuş, bırakamaz herhalde. tabii sürekli değil de dönüşümlü olarak takılıyormuş.

.bunların içinde dna kökenli bir durum var mı diye yapılan araştırmaya en çok değeri veriyor. onda da bir şey çıkmıyor aslında. normalde dna'nın belli yerleri psikolojimizi düzenlemez diyor, hepsi birlikte etkiler diyor. adam buna ikna oluyor. bir de kavanoz örneği yapıyor. dna temeli oluşturuyor. diğer şeyler üzerine biniyor ve patlıyormuş. bu yani. bunu fark etmek için bu karıya mı ihtiyaç duymuş. diğer kısımlar daha manalıydı bence.

.neyse sonuç olarak bununla yaşamayı öğrenmeliyiz şeklinde belgeseli bitiriyorlar. pek bir şey de olduğu yok işte adama birden karanlık çöküyor, ortamı kırıp geçiriyor, sonra kendine geliyor. böyle sıkıntılı bir insan işte.

--- spoiler ---