13 Ocak 2015

The Story of Science e02:

What is the World Made of?

--- spoiler ---

.transistor olayını anlatımı güzeldi ama son kısma sığdırdıkları yerine ortalarda saçmaladıklarını azaltsalarmış iyimiş. bir dünya atomlardan yapıldı meselesine gelişi anlatıyor güya ama nerden nereye daldı kaybettim kendimi. son kısımda kuantum fiziğine geldi ki asıl dünya neyden oluştu diye anlatacaksan kuantum fiziğinden bahsetmek lazım ya neyse.

.simyacılardan başladı abimiz, onlar yüzünden kimya ilerlemiş. kimyanın ilerlemesiyle önce elementler sonra da atomlar keşfedilmiş. özetle böyle aslında ama işte araya yok efendim sıtma için yapay ilaç üretmek için mor renk üretmeler mi girmiş? yok efendim ruhlarla konuşmaya çalışan abiler mi girmiş? bir sürü bir şeyler anlattı.

.tamam hepsi birbirini etkilemiş, elektronun keşfi için bu ruhçu abi çok yararlı bir şey yapmış falan ama çok da gerekli değildir. mutlaka bu konuya kafayı takan biri gidip benzeri bir deneyi zaten yapacaktır.

.hele en başlardaki çiş meselesi komediydi resmen, ortalardaki balonlar meselesini de çok uzattılar. ateş, su, hava ve toprak meselesinden buraya gelmişlerdi. farklı özellikteki havanın keşfi ile diğer muhabbetlerin aslında çok da bağlantısı yoktu.

.adam yanıcı hava hidrojeni keşfediyor, buradan ateş-su-hava-toprağa bağlıyor. yahu amaç dünya neyden oluşmuş anlamak değil ki? o an ki ihtiyaç neyse onun için uğraşmışlar yan ürün olarak da hidrojeni bulmuşlar falan filan işte.

.benzer şekilde popüler bilim ve gösteri meseleleri ortaya çıkınca millet çıldırmış iyice şimdi bunlara bakıp bilimi ilerlettiler mi demek lazım? adamın amacı bu değilmiş zaten bu görülüyor ama adam hani bilim tarihi anlatacak ya bir sürü isim sayıyor artık. baştan sonra düzgün bir şekilde ilerlese çok daha iyi yerlerde olurdu herhalde.

.kuantum teorisine son kısımda geldi işte bu kadar boş muhabbetten sonra, bölüm bitişinde de transistörlerin kuantum fiziğine göre tasarlandığını anlattı ve bitirdi bölümü. bu kısımları pek bilmiyordum iyi oldu. tabi bunu sağlayan yine dönemin ihtiyaçları imiş, abinin teki telefon hatları için valf sistemi yerine daha iyi bir sistem istemiş ve bunu bulmuşlar. ikili sistem bilgisayarlarından bilmem kaç tane transistörü olan mikroçiplere, işte geldiğimiz nokta budur diyor. iyi diyor da işte mor rengin bulunmasının buna ne kadar katkısı olmuş, orasını tartışırım.

--- spoiler ---