2 Nisan 2014

Cosmos: A SpaceTime Odyssey s01e05:

hiding in the light

--- spoiler ---

.bu adamlar ne yapmak istiyor ben anlamıyorum. nat geo hd kanalında şehir görüntüsü ve ışığın sakladığı gizemler meselesinden sonra bölümü bitirdiler. nat geo kanalına geçince belgeselin devam ettiğini gördüm. fotoğrafların zaman yolculuğu olması meselesi ve ilk fotoğraf çeken adamı falan gösterip öyle bitirdiler. aradaki kısımlar da kaçmış oldu. kafaları mı güzel? farklı bölüm mü yayınlıyorlar diyeceğim ama devamı gibiydi. bir anlamadım. çok garip gerçekten. (sonradan çözdüm meseleyi, e04 ile e05 yerleri kaymış, düzelltim sonradan.)

.olmazsa tekrar baştan bakayım diyorum, hatta düblajları ile bile uğraşırım çünkü cidden adamlar süper belgesel yapmış.

.bu bölüm ışık meselesi üzerine eğildik, yeni bilgiler bile öğrendik. pek teşekkür ettik. ışığın mağaradaki çizimlerden çinli abilere kadar gelen serüvenini görmüş olduk. oradan bilimsel bilginin ilkelerini de ortaya koyan arap abiye geldiler. ibn-i haysem olmalı adı. bu abi çinlilerin yaptığının aynısını yapıp üstüne bir sürü güzel laf da etmiş.

.ışığın mahiyeti meselesinde newton abimiz spektrum meselesini bulduktan sonra tam daha iyi bir buluş yapacakken diyor da tabi nerden bildin bulacağını be arkadaş diyorum buradan... yarım kalan bu keşfi, köle kıvamında bir abimiz tamamlamış. adını şu an hatırlayamadım sonra bulup eklerim belki.

.neyse asıl önemli olan ve bölümden edindiğimiz en önemli bilgi ise öncelikle renkler meselesinde idi. renklerin oluşumu ışığın dalga boylarının emilimi ile olmaktaymış. bir anlamda renkleri ışık yaratmıştır dedi benim anladığım şekli ile. konu hakkında başka bilgiler vardı sanki ama yanlış anlamadıysam bilgi bu şekildeydi.

.daha sonra en önemlisi ışığın spektrumuna yakından bakınca ince siyah çizgilerin fark edilmesi ve bu çizgilerin ne olduğunu bulunması pek mühim bir bilgi olmuş. uzaktaki yıldızların ya da gök cisimlerinin mahiyetini nasıl biliyorlar diye merak ediyordum. bunu açıklamış bulundular.

.açıklamaya göre ışık atom düzeyinde yol alırken elektronların durumuna göre siyah çizgiler olmasına sebep oluyormuş. yani bir anlamda ışık kaynağının bilgisini taşıyormuş. bu da böyle pek enteresan pek güzel bir anlatım ile verilmiş bilgi oldu.

.hem olayları tarihsel bağlamda animasyonlar ile açıklamış oldular, hem sonucunda da gelinen noktayı pek güzel anlatmış oldular. ışık üzerine bu kadar laf edip de hiç einstein dememek bana yine garip geldi. belki daha sonra ilerleyen bölümlerde geleceklerdir, şimdi daha başlarıdır artık, bilemedim.

--- spoiler ---