29 Mart 2013

Through the Wormhole s01e02:

The Riddle of Black Holes

--- spoiler ---

.karadelikler ve ötesine gibi bir bölüm idi. yeni pek bir gelişme olmadığından ya da en azından ben duymadığım için bilgiler günceldir diyebiliriz. bilginin korunumu meselesi en ilgi çekici kısmı idi ama yapılan açıklamayı, pervane olayını falan anladım desem yalan olur.

.hawking kaybettim diyorsa adam doğru söylüyordur diyelim ne diyelim artık bilemedim. karadeliğe düşen cisimlerin bilgileri kaybolmuyor imiş. bilginin korunumu için ek olarka hologramımsı bir şey daha eklenmiş. bir nevi dış çeperlerdeki yansıma. bir şeyin bilgisini buralardan da edinmek mümkün imiş. ilginç şeyler ama fazla kağıt üstünde tabi haliyle.

.karadeliğin sessis sedasız oluşuyor olabileceği de ilginç bir bilgi idi. unnova mı ne, nasıl yazılıyor bakmak lazım ama süpernova değil. patlama çatlama olmadan hop diye içine göçüyor bu kadar.

.karadelik etrafında dönen karadelik meselesi de garip geldi. ne kadar zaman ve atom için meselesi hani gezegenlere benziyor idi? nasıl oldu da şimdi karadelik dönüşüne döndük tam anlamadım. bir ara bu modeli değiştirdiklerini söylemişlerdi ama şimdi tutup niye karadeliğe benzetiyorlar onu da anlamadım. aynı modelden hem karadelik çevresi yıldız dönüşü hem karadelik çevresinde karadelik dönüşü gibi bir şey gösterdiler. o kısımlar da karışık geldi bana.

--- spoiler ---