13 Aralık 2024

el hoyo 2


devam filmi gibi yapmamışlar ve tam olarak cevaplamak yerine muhtemelen üçüncü filme bırakmışlar ya da cevap olarak bu filmin sonunu yaptılarsa tam olmamış diyebilirim ama zaten filmdeki sorunun tam cevabını muhtemelen "allah" biliyordur, ondan çok da beklentiye girmeyelim dedim ama bir an adamlar çözdü mü lan yoksa bu işi diye bekledim. müzikler biraz daha kötüydü, görüntüler fena değildi ama boyut büyütmüşler, netflix'te yayınlanmış, mevzu ona dönmüş muhtemelen...

--- spoiler ---

.sondan başlayayım iki filmin kahramanını sevgili olarak birleştirdiler. ikisinin de buraya düşme nedeni buymuş muhtemelen ama adam için böyle açıklamamışlardı. sanatçı bir kadıncağız sivri pençeli bir köpek temsilinde sevgilisinin oğlunun ölümüne sebep olmuş. bu sanat galerisinde yaramaz çocuk alıp önlem almamalar falan ayrı komik ama bunu hikayeye yedirmişler. yani kadın bu mevzudan kurtulmak adına buraya gelmiş, gereksiz bir mevzuydu ve eğer çocukları kurtarma olayını buna bağladılarsa çok yazık çünkü ben daha çok dini bir sebep yüklemiştim.

.ha kurtarılan bir sürü çocuk var sadece kadının olayı bu dersek, yine ona da kabul ama çocuk mesajdır meselesine tekrar başladılar ve ilk filmin sonuna tekrar geldik. o yüzden ilk filmden sonra hikayeyi ilerletmediler. bu filmde hikayenin gerisinden başlayıp sonu bağladılar ve muhtemelen üçüncü filme kaldı.

.tabii buraya giren çıkamıyor meselesi ve yer çekimini manipüle etmeleri olayın uzayda geçtiği hissi yaratıyor ya da artık nasıl bir teknolojileri varsa zaten platform kendi başına hareket ediyordu. görüşmeler dünyada gibi ama mevzu o bağlamda sıkıntılı.

.kurallar ve sistemler, kurtarılmış olan meselesini mesihe bağlayacaklar sandım ama mesihi sonradan getirdiler, öncesindeki belki musa çünkü yazılı emirleri ağır şekilde uyguluyor. net katı uygulama, bu yüzden daha adaletli bir sistem isteme meselesinden tekrar isyan çıkıyor ama tam istedikleri yere gitmiyor.

.yani özgürlüğü sorgulamışlar. her insan sipariş ettiğini yemiş olsa hiçbir şekilde kaos çıkmaz çünkü düzenin yaratıcısı baştan sormuş ve herkes hakkını yesin demiş. hani herkese yeterli yemek var mı sorusuna belki buradan bir cevap olabilir ama hayatın boyunca aynı yemeği yiyeceksin hangi yemeği yersin diye sormaları daha isabetli olurmuş.

.neyse o kadar detayına girmeyelim.

.yani adamlar belli kata kadar düzeni sağlayıp en son atıyorum 125'de falandı, oraya kadar herkesin açlıktan ölmemesini sağlayabiliyorlar. dünyadaki açlık sorununa çözüm katı uygulanmış kurallar bütünü demeye getirdiler ama mutlaka barbarlar olur, hakkından fazlasını isteyen olur ya da uymayan olur. bunları hizada tutmak için kol kesiyor, göz oyuyor, kurallar bu şeklide uygulanıyor ama zaten mükemmel bir sistem kursan niye platform'dasın diye de sorarlar, yani niye dünyasın ulan!

.esas karakterimiz kel şişman bir arkadaşımız, görüntüsünün aksine zeki olduğunu iddia ettiği hikayeyi daha çok beğenmiştim, yani matematik profesörüydü ve -1'i karekökü sorunu yüzünden her şeyi bıraktığı için buralara gelmişti. süper tatlı olurdu ama gerçekçi yapmışlar, hiçbir işe yaramayan bir arkadaşımızı disiplin alması için buraya almışlar, yakmayı seviyor gibi ve pizza istemiş.

.en mantıklısı o aslında her gün pizza sıkıntı yapabilir ama yine de pizzasını yediklerinden olay başlıyor ve düzeni sağlamak için kavgalar başlıyor. çok sayıda ölen olduğu için ve ölenlerin yemeklerinin atılması gerektiği için tekrar kuralları takip etmekte zorlanıyorlar, aslında denenmiş kural olduğu için saygı duyması lazım ama bir gün birkaç parça diğerinin payından yediğinden bunlar aşağı katlara düştüğünde işlerin bu yaptığı hata yüzünden karıştığını öğrenince kendini yakıp feda ediyor.

.biraz fantastik bir çözüm yani hataları el kesme ile çözümlendiriyorlardı, o yüzden bunu da çok beğendiğimi söyleyemem ama esas kadına diğer kadın eşlik etsin diye yapmışlar. diğer kolu kesik kadın da az beslenmekten yamulmuş birine diğerinin hakkını verdiği için kolunu kaybetmiş, oda arkadaşı öldürülmüş. mevcut düzenin haksızlığı ile sanatçı kadını gaza getirip isyan etsin diye bunu yanına getirdiler, yani zorlama bir hikaye ama eğer dünyada kaynakları eşit dağıtacak bir düzen kursaydık bu katı olmak zorundaydı ve zamanla bunun için özgürlüğünü isteyen insanlar çıkardı mesajı verdiği için gayet iyi diyebilirim.

.bu kadından sonra işler değişir, kadın bir tablonun parçasını yutarak ölü taklidi yapabileceğini de bulmuştur. yani hoyo'dan kaçış yok ama ölüleri topladıklarında kaçabilirlermiş. kaçmak yerine çocuğu kurtarıyor ama yine de böyle bir şey tanımaları bilim kurgu hikayesi bağlamında iyi ama dini hikaye bağlamında bu dünyadan kaçamazsın mesajını biraz bozmuş. tabii yine kaçamadığı için aynı yere geldiği söylenebilir.

.tek kollu kadını infaz ettikten sonra bu arkadaş ilk filmdeki amcamız ile oda arkadaşı olur ve ilk günden isyana başlar, hatta ilk filmdeki adamı kesip yeme öncesi söylediği sözleri kadından almış, kadın öyle bir şey yapmamış ama adam zaten insan etinin tadına bakmış.

.bu tipler isyana başladıktan ve belli sayıyı aştıktan sonra düzeni sağlayan kör abimiz bunların bir üstüne gelip yemeğini keser ve bunlar da sonraki katlardaki insanları yer, bu fikri de bizim manyak yaşlı abimiz verir. bu böyle sürüp gider ama yine aç kalırlar, sonuçta kaynak sınırlı...

.belki açlıktan birbirlerini yemelerini bekleyebilirlerdi ya da sanırım herkesin öldürülmesini istemedikleri için bir yerde müdahale etmeleri gerekti, (o kadarından emin olamadım) bunlar dalar ve kan gövdeyi götürür. düzen bozulur ve artık herkesin birbirini yediği birinci film seviyesine geliriz. birinci filmde zaten katlar arası iletişim yok, bu filmde katlar arası iletişim en önemli vazifelerinden...

.bu noktada yolları ayrılır, adam ilk filme kadın da tablonun parçasını yiyip ölü taklidine döner. kadını ölülerle yer çekimsiz şekilde paketlerler ve 333'e piramidin tepesindeki çocuğu koyarlar. bu esas hikayeymiş ama çocukları baştan beri gösterdikleri görüntüleri bir gönderme sanıyordum.

.yani oynasınlar eğlensinler sonra piramidin tepesindekini alalım 333'e koyalım değil. hayat burada, insanın olayı bu gibi sandım, onun yerine çocuğunu kaybettiğini söyleyen kadın zaten platform'un çalışanıymış. çocukları da kendileri yerleştiriyormuş.

.yani bilim kurgu hikayesi olarak gayet iyi ama manevi bir mana yüklenmesini zorlaştırmışlar. neden çocukları koyuyorlar? test mi? piramit oyununda kazanan tipi mi götürmüş oluyorlar, hepsi güzel güzel oynarken insan doğası bu birisi tepede olmak ister göndermesi mi var? bunlardan emin olamıyorum ama yine de gayet iyi.

.tabii bu sistemi kim yaptı, bilimsel deneyse bu kadar teknolojiye kim sahip ve çocukları nasıl kullanırlar gibi konuların cevabının da olması gerekiyor.

.kadın bu sefer çocuğu kurtarmak için kaçma planından vazgeçer ve çocuğu 333'ün altında indirir. burası da öte dünya gibi tasarlamışlar, ölenleri gösteriyorlar ama yaşayan da var gibi? ilk filmden adam kesin ölmedi ama bu kadar zaman nasıl açlıktan ölmedi onu bilemiyoruz, aşağı düşen etlerden beslenen yaratıklar gibi gösterdiler ama gösterdikleri birçok kişi zaten ölen tipler, kendini yakan sahte matematikçiden, yaşlı abimize kadar hepsi oradaymış gibi gösterdiler. 

.çocuğun yukarı yollanması filmin sonunda diğer filmlerle de uzatabilecekleri şekilde çocukların en aşağı inen kişi tarafından kurtarılmasından ibaret yani bir şekilde aynı sona dönüyoruz hissi matrix'deki alternatif kapılar ve dünyalardan sonra olası sonlara benziyor. hepsine açıklama gerekiyor ve bunları üçüncü filme bıraktık gibi yapıp tekrar bu film gibi eski hikayeyi derinleştirmeye girerlerse işte o zaman bu filme verilen puan gibi düşük puan çakmak lazım yani çekirge bir sıçrar, iki sıçrar yaptık diyelim. hadi diyelim bunda eksik yerler tamamlandı ve biraz olsun açıklandı diyelim ama tüm hikayenin güzelce açıklanması daha iyi olur.

.onun yerine musa ve isa göndermeli, eski ahit ve yeni ahit soslu bir hikaye yaptık derlerse o zaman tam cevap olmaz ve zaten dünyanın gerçek hikayesi de tam olarak bu değil.

--- spoiler ---