29 Temmuz 2014

Sci Trek e08:

bolts of fire

--- spoiler ---

.bu belgesel serisinin bölüm numaraları cidden çok karışık, daha önce de dedim. bu bölümün ismi tvdb'de lightning olarak geçiyor ama bolts of fire adı, üstelik sekizinci bölüm olarak geçiyor ama bir başka sitede yüzün üstünde bölümü çıktı ve bu bilmem kaçıncıydı. neyse artık çakışma olursa bakacağız, olmazsa bölüm isimlerinden bulunmalı artık.

.belgeseli daha önce kesin izledim, yazdıklarım içersinde de aradım ama bir türlü bulamadım. sanırım yazmaya başlamadan önce izlediğim bir bölümmüş. nerden de aklımda kalmışsa artık. bir takım enteresan bilgiler vardı. sondan başlamak gerekirse;

.misfits dizisinin konusuna bilimsel destek olan bir mevzu vardı. adamın tekine telefon kulubesinde yıldırım çarpıyor ve piyanist şantör oluyor. beyninde sesler olmuş, melodileri çalmak istemiş başlamış piyano çalmaya. çekinik genlerini elektrik açmış demiş doktor da... bildiğin yenetek kazanmış çarpıldıktan sonra.

.şimşeklerin ozon ve azatoksit yayması meselesi de enteresan gelmişti. özellikle beton yığıntısı büyük şehirlerin havayı ısıtması, ısınan havanın daha çok şimşeğe neden olması ve bunun da hava zehirlemesi falan enteresan sayılabilir.

.elf ve şimşek cini ya da cin dedikleri bir şey daha var. uzaydan görünen acayip şimşekler. bunları o zaman da anlamadım. şimdi de pek anlamadım. neden olmuşlar neymişler falan filan dikaktim dağıldı diyelim. çok kısa süreli ortaya çıkıyorlarmış.

.asıl tekrar ettikleri ve o zamandan beri aklımda kalan en önemli bilgi şimşeklere uzak galaksilerdeki gama patlamalarının neden olması meselesi idi. şimşek oluşturacak bulutları ölçüyorlar ve içinde tetikleyecek bir mekanizma olmadığına kanat getiriyorlar ve yapılan ölçümlerde x ışınları, gama ışınları falan filan çıkıyor. tabi devamlı dünyaya yağdığı için şu patlama şu şimşeği tetikliyor denemez ama ateşi bu ışımalar çakıyor. bu da enteresan bir şey.

--- spoiler ---