8 Ağustos 2013

Through the Wormhole s01e03:

Is Time Travel Possible?

--- spoiler ---

.zaman yolculuğu mümkün müdür? mümkün olsa bile zaman makinası olmadan geçmişe gelemezler, bir de eğer mümkün olmazsa gelecekte geçmiş zaman simülasyonu olacak gibi cevaplar verdiler. tabi daha bir sürü konu da var. daha önce zaman ile ilgili belgesellere ek yeni bir bilgi duyamadım ama bölümün kendisi eskiymiş bu yüzden kötü bir şey demeyelim.

.kozmik dizi diye tarif ettikleri şeyi anlamadım. programın o kısmında pek takip de edemedim işin aslı ama bu kozmik dizilerin yardımı ile geçmişe gitmek mümkündür diyor elemanın teki. aynı zamanda negatif enerji muhabbeti de yapılmalı idi buralarda ama onu da kaçırdım.

.neyse en çarpıcı olan kuantum dolaşıklığı meselesi. bunu kuantum yer bilmezliği olarak çevirmişler bu sever. öncesinde böyle çeviriyorlardı demek. belli bir terim birliği sağlasalar daha hoş olacak. bununla geçmişe mesaj gönderme meselesini daha önce de gördüydüm. benzer bir düzenek ama şimdi tarif edemeyeceğim. işin mantığı aynı anda oluyor olması. ışık ya da başka bir şeyle bile bilginin aktarımı süre gerektiriyor ama bu dolaşıklık meselesinde aynı anda oluyor. bu yüzden çok acayip ve mühim geliyor bana. bakalım altından ne çıkacak.

.aynı zamanda hep tekrar edilen, ışık hızına çıkmak ya da yerçekiminin çok olduğu yerlerde zamanın yavaş geçmesi gibi meselelere de bolca girdiler. bunlar genel bir tekrar oldu ama buralardan bir şey çıkmayacağı ortada.

.atom saati ve hadron çarpıştırıcı konuları da ilginç tabi ama genel konu açısından pek bir sonuca çıkmıyor bunlar da. hadron çarpıştırıcısındaki atomun zamanının yavaş geçmesinin bize ne gibi bir katkısı olabilir? atom boyutuna inemeyeceğimize göre ve onun kadar hızlanamayacağımıza göre? nasip bakalım hepsi.

.son kısımda dede paradoksuyla birlikte paralel evren meselesine de girerek bitirdiler. gidip dedeni öldürebilirsin ama yok olmazsın çünkü  paralel evrenden gelen sensindir gibi bir şey dedi beyaz bıyıklı eleman.

--- spoiler ---