7 Nisan 2013

Through the Wormhole s01e08:

Beyond the Darkness

--- spoiler ---

.karanlık madde ile karanlığın ne ilgisi var diye sormak istedim morgan emmiye ama ona öyle yazdırmışlardır tabi. baştan beri anlatıyorlar zaten aydınlık kısımlarda da var sadece gözlemlenemediği için karanlık deniyor bu meretlere...

.iyi de hoş da, şu kurşuna benzettikleri galaksi çarpışmasında neyi gözlemlemişler ya da nasıl gözlemlemişler anlamadım. gözlemlenemiyor dediler ama üstüne aha bak galaksiler çarpışınca sanki içinden geçip gidiyor, etkileşime girmiyor gibi diyor. üstelik yerçekiminden etkilenmesi gerekiyor falan neyse...

.göz kapaklarım ağır iken izledim, kaçırmış da olabilirim ama ilgi çekici bir mesele tabi bu, hele karanlık maddeyi keşfeden kadıncağız, kimsenin çalışmadığı bir alanda çalışayım da rekabet olmasın demiş. gitmiş karanlık maddeyi bulmuş. sırf galaksilere bakarak üstelik...

.sonra başka bir matematikçi abimiz de bunu modellemelerde kullanmış ve karanlık maddenin etkisi olmadan galaksiler oluşamıyor imiş. tabi şimdi karanlık madde yerçekimiyle mi etkileşime giriyor yoksa yerçekimi mi yaratıyor? bunları da ayırt edemedim.

.çünkü ilkin sadece etkileşime giriyor dendi, ışığın gösterdiği tepkiye göre de yerçekimi yaratıyor olması sonucunu çıkarttırdılar ya da ben öyle bir sonuç çıkardım bilemedim. sonuçta toplam kütleye bakarak konuşuyorlar...

.karanlık enerji ve parçalanma konusunu da aklım almıyor. e doğal tabi ama ulan genişliyorsak bu kadar hızlı neden şimdiden şeklimiz şemalimiz değişmiyor? önce dünyanın sonra güneşin sonra da galaksinin koruması altında değil miyiz? bunlar da durdukça evren istediği kadar genişlesin ne değişir. hani diyorlar ya atomaltı düzeyde birbirini tutacak hali kalmayacak falan. bana iki denilen birbirini tutmuyor gibi geliyor.

--- spoiler ---